SENJATA PEJUANG ISLAM
Ketahuilah bahawa senjata umat
Islam yang utama untuk menjayakan perjuangan mereka ialah IMAN & TAQWA. Inilah satu-satunya senjata
yang tidak ada pada orang kafir. Dengan senjata ini sajalah kita boleh kalahkan
orang-orang kafir itu atau orang munafik, Komunis, Amerika, Rusia, Yahudi serta
musuh batin, nafsu dan syaitan. Tanpa taqwa, dengan kekuatan apa pun, ekonomi,
ilmu pengetahuan, ketenteraan dan senjata, pasti kita tidak akan mampu
menentang kegagahan musuh-musuh Allah yang jauh lebih gagah dari kita.
IMAN & TAQWA ADALAH SENJATA UMAT ISLAM. DAPATKAN EBOOK PERCUMA BERTAJUK:- 3 RAHSIA AKBAR CARA MENDAPATKAN IMAN; RESEPI KEPADA KEJAYAAN DUNIA DAN AKHIRAT
Oleh itu marilah kita bertaqwa. Apa itu taqwa? Taqwa ialah rasa hati yang sangat takut pada Allah
kalau terbuat atau membuat dosa kecil apalagi dosa besar. Rasa
takut itu macam takutkan gunung yang hendak dihempapkan ke kepala. Ngeri,
sakit, cemas dan bimbang sangat mengganggu dirinya. Maka dia bertaubatlah, dia
bersungguh-sungguh minta Allah ampunkan dosanya dan minta dibantu untuk tidak
berbuat dosa lagi.
Seorang sahabat Nabi baru balik
dari medan perang, dia tibatiba ternampak di pintu rumahnya betis seorang
perempuan (isteri sahabatnya). Terus ia melompat keluar dari pintu dan berlari
meninggalkan rumahnya bertahun-tahun, bertaubat dengan Allah kerana ketidak
sengajanya itu. Rintihan taubatnya itu turut menjadi amalan kita sehingga hari
ini:
“Tuhanku,
aku memang tidak layak untuksyurga-Mu. Dan aku juga tidak tahan menanggung akan
seksa api neraka-Mu, oleh itu ya Allah, terimalah taubatku dan ampunkanlah
dosaku kerana sesungguhnya Engkaulah Maha Pengampun dosa-dosa besar.”
Begitu taqwanya, takutnya pada Allah kerana kesilapannya, walaupun tidak sengaja tetapi dia kesal, kenapa perkara haram itu terjadi padanya? Tentu ada maksud Allah. Mungkin ia sebagai ‘hukuman’ Allah kerana dia masih suka berbuat begitu. Sebab itu Allah temukan dengan perkara itu. Perasaan itu yang membuat dia begitu takut dan malu dengan Allah. Itu membuatkan dia menghukum dirinya tidak mahu pulang selagi dirinya tidak jadi manusia yang baik seperti yang Allah kehendaki.
Begitu taqwanya, takutnya pada Allah kerana kesilapannya, walaupun tidak sengaja tetapi dia kesal, kenapa perkara haram itu terjadi padanya? Tentu ada maksud Allah. Mungkin ia sebagai ‘hukuman’ Allah kerana dia masih suka berbuat begitu. Sebab itu Allah temukan dengan perkara itu. Perasaan itu yang membuat dia begitu takut dan malu dengan Allah. Itu membuatkan dia menghukum dirinya tidak mahu pulang selagi dirinya tidak jadi manusia yang baik seperti yang Allah kehendaki.
Bersatu menurut Islam bukan sekadar berkumpul untuk
mengutuk dan mengecam musuh, tetapi adalah sama-sama memahami, menghayati dan
melaksanakan kelima-lima hukum haram, makruh, harus dan sunat.
Sayidina Abu Bakar As Siddiq
pemah terleka di kebunnya hingga tertinggal sembahyang berjemaah asar (bersama
Rasulullah S.A.W.) Dengan rasa takut dan kesal yang tidak terkira, terus
diwakafkan kebun itu sebagai hukuman pada dirinya, Di samping itu digandakan
sembahyangnya sebanyak 70 kali (sebab pahala berjemaah ialah sebanyak 70 kali).
Begitulah taqwa para sahabat. Takutya mereka pada Allah bila mengenangkan dosa
dan api neraka boleh membawa pengsan dan setengahnya terus mati. Oleh
kerana begitu sekali takutnya untuk melakukan kejahatan dan dosa, maka yang
tinggal dalam hati mereka ialah keinginan yang kuat untuk membuat kebaikan dan
amal soleh, kebaikan dengan Allah dan dengan sesama manusia. Maka jadilah
mereka orang-orang muttaqin, iaitu orang-orang yang:
1. Memahami, meyakini dan menghayati keenam-enam rukun iman.
2. Memahami, meyakini dan menghayati kelima-lima rukun Islam.
3. Menegakkan amal makruf nahi mungkar.
4. Berjihad melaksanakan cara hidup Islam.
5. Berakhlak mulia iaitu berkasih
sayang dengan sesama mukmin, tegas dan keras dengan
orang kafir, berbelas
kasihan pada orang yang kurang dan susah seperti mana ia
mengasihi dirinya sendiri, pemurah, pemaaf dan suka minta maaf, bertaubat,
sabar, bertolak ansur, berlapang dada, bertolong bantu, berani, tawakal,
tawaduk (tidakbesardiri), berbaik sangka, bertimbang rasa, gembira dengan
kegembiraan orang lain, susah dengan kesusahan orang lain dan memikirkan kepentingan orang lain seperti
memikirkan kepentingan diri sendiri.
Semua itu mesti ada untuk seorang
yang dikatakan bertaqwa Kalau kurang satu pun kuranglah taqwanya. Sebab itu
golongan bertaqwa itu dibahagi dua:
i. Muqarrobin
ii.
Solihin
Namun kedua-duanya adalah mukmin sejati. Orang yang hanya ada salah satu
daripada ciri-ciri’ taqwa, tidak boleh dipanggil orang yang bertaqwa tetapi
digelarkan sesuai dengan nama sifat baiknya itu. Misalnya orang yang rajin dan bersungguh-sungguh beribadah dipanggil abid. Seorang
abid belum tentu bertaqwa kalau ada padanya bakhil, hasad dengki, gila kuasa
dan lain-lain.
Seorang yang gigih berjuang dan berjihad dipanggil mujahid. Mujahid
belum tentu bertaqwa kalau ada padanya sombong, takabur, membazir, tidak sabar,
tidak tolak ansur dan lain-lain. Orang dermawan dipanggil assakhi (pemurah).
Pemurah belum tentu bertaqwa kalau adapadanya pendendam, mengadu domba,
berburuk sangka dan lain-lain.
Pendakwah dan para ulama mestilah gigih menjelajah
seluruh Negara, bertemu dengan rakyat di pedalaman, menziarahi orang sakit di
hospital, berdakwah kepada orang asli di hulu-hulu negeri tanpa bayaran gaji,
elaun perjalanan dan pangkat
Orang yang gigih berdakwah dipanggil da’i atau mubaligh. Seorang
da’i belum tentu bertaqwa kalau dia cuai sembahyang, arnbil riba, bebas dengan
perempuan ajnabi dan lain-lain.
Orang
bertaqwa ialah orang yang membuat semua kebaikan yang Allah suruh buat (lahir dan batin, dengan Allah
dan dengan sesama manusia), kerana takutnya untuk melakukan dosa walaupun
sekecil-kecil dosa. Pejuang Islam mesti sedar hakikat ini. Jangan mudah-mudah
mengaku beriman dan bertaqwa sedangkan banyak lagi suruhan Allah S.W.T yang
kita tidak buat. Ertinya kita ini orang berdosa, hamba Allah yang derhaka. Panggilan
yang layak untuk kita ialah mukmin yang derhaka atau mukmin yang fasik (asi)
atau mukmin yang zalim. Bukan mukmin yang sejati, bukan solihin dan lebih-lebih
lagi bukan muqarrobin. Kalau mati ketika ini, dalam keadaan taubat tidak
diterima, dosa tidak terampun, nescaya malaikat akan melempar kita ke lubuk
neraka. Dituang dengan air yang mendidih dan makan buah zaqqum yang sangat
menyeksakan. Itulah janji Allah. Dan Allah tidak pernah mungkir janji.
Kalau begitu kenapa salahkan musuh? Kegagalan
yang Allah timpakan pada kita lepas satu, satu dan makin teruk itu sebenamya
satu pemberitahuan bahawa kita telah tidak ditolong Allah, Allah biarkan kita dan Allah hinakan kita
kerana kita tidak mahu bertaqwa, banyak dosa dan tidak mahu bertaubat, di
samping tidak mahu belajar dari kesilapan atau dari kawan-kawan se-Islam
yang sama-sama berjuang. Dosa-dosa
itulah yang menjadikan kita tewas di tangan musuh.
Sedangkan orang bertaqwa, ujian
yang berat merupakan baja untuk menyuburkan perjuangan mereka. Bagi kita,
ujian-ujian itu nampak menghina dan tambah melemahkan kita. Makin berjuang
makin kalah. Makin kuat kita mencaci musuh makin sikit kerusi dalam parlimen.
Bukankah itu ertinya perjuangan kita tidak dibantu oleh Allah. Kenapa Allah
biarkan kita? Berkatalah Sayidina Umar Ibnu Khattab:
"Aku
lebih takut pada dosamu daripada musuh-musuhmu. Kerana bila kamu berdosa Allah
akan biarkan kamu pada musuh-musuhmu."
* Maknanya, kegagalan kita
ialah kerana dosa-dosa kita, kerana kita tidak bertaqwa. Ertinya salah itu
terletak pada diri kita bukan pada orang lain. Dan selagi kesilapanitu tidak
dibetulkan, tidak bertaubat dan tidak dididik dan dilatih dengan iman dan
taqwa, buatlah macamana pun, insyaAllah kita tidak akan boleh menang: Sebab
kita langgar syarat dari Allah. Syarat taqwa. Janganlah buat helah lainlain
lagi, itu dan ini untuk dijadikan alasan kegagalan kita itu. Mengakulah dengan
Allah bahawa kitabelum bertaqwa, sebab itu Allah tidak tolong! Sebab Allah
hanya akan menolong orang yang bertaqwa.
Firman-Nya:
Firman-Nya:
Terjemahan: Allah pembela orang-orang yang bertaqwa
(Jasiyah
: 19)
Firman-Nya lagi:
Terjemahan: Barangsiapa bertaqwa Allah akan lepaskan dari
kesulitan hidup dan diberi rezeki dari sumber yang tidak diduga (At Talak : 2 - 3)
Firman-Nya lagi:
Terjemahan: Jika
penduduk suatu kampung (jemaah atau kumpulan) itu bertaqwa, Allah akan bukakan
untuk merek.a barakuh dari langit dan bumi. (Al
A’araf : 96)
Jangan pula disalah fahamkan
taqwa itu dengan orang-orang yang jumud dan beku. Iaitu orang-orang penunggu
masjid yang berpakaian lusuh dan miskin papa, anti kemajuan dan pembangunan.
Generasi taqwa yang jadi contoh ialah salafus soleh, para sahabat yang hidup
mereka digambarkan begini:
"Menjadi
pendita (abid) di malam hari, menjadi singa (pejuang) di siang hari.”
Dalam keadaan hati rindu dan
takut pada Allah, mereka bertaburan di tengah manusia di seluruh dunia untuk
mengubah dunia dari jahiliah kepada Islam. Dari undang-undang taghut kepada
kalimah Allah. Dari kekotoran najis dosa kepada kemurnian hati yang bertaqwa.
Dari peperangan dan penzaliman kepada keamanan, keadilan, kemakmuran, supaya
manusia semua mahu sujud pada Allah, Tuhan yang menciptakannya dan yang
akan mematikannya.
Kekuatan umat Islam adalah pada IMAN & TAQWA.
Solat adalah pokok dalam membina kekuatan itu dengan khusyuk dan rasa kehambaan
yang terpancar darinya
Itulah kerja orang yang bertaqwa.
Dan kalau kita boleh buat begitu barulah Allah percaya untuk mengamanahkan
negara dan dunia ini pada kita. Kalau masih belum, iaitu kalau perangai kita
masih macam hari ini maka jika Allah serahkan Malaysia ini, lebih-lebih lagi
seluruh dunia, habis harta bendanya masuk poket kita pula. Kata hendak bela rakyat
tetapi di belakang pentas kaki disko, judi atau jadi taukeh-taukeh besar yang
memiliki bermacam-macam lesen dan rumah sewa dan yang punya banyak simpanan di
bank dunia. Kaum keluarga kita automatik jadi kaya. Rakyat entah ke mana,
negara jadi milik kita sekeluarga saja.
Kalau taqwa belum cukup, jangan
berangan boleh selamat dari tipuan dunia.
Firman-Nya: Terjemahan: Kehidupan dunia tiada lain hanya
kesenangan yang menipu daya. (Ali
Imran : 185)
Waktu belum dapat, belum naik
pangkat, memang kita bersumpah untuk berlaku adil, berkhidmat pada masyarakat,
nak jadi orang yang zuhud, warak, dan lain-lain. Tapi bila dah jadi menteri,
atau taukeh besar, lain macam pula cakapnya. Terkejutlah
penyokong-penyokongnya. Kalau tidak percaya cuba baca sejarah hidup wakil-wakil
rakyat yang sudah pernah jadi menteri atau taukeh besar di dunia hari ini. Bila
dapat kerusi dalam parlimen, hinggalah kerusi terlepas dari tangan, apa yang
dia boleh buat ialah lebih kaya dari sebelumnya. Itu saja. Hukum Islam
sekalipun yang kecil-kecil tidak satu pun diusaha untuk ditegakkan.
Kalau bukan dengan taqwa, tiada
siapa boleh diamanahkan menjaga negara dan rakyat jelata. Itu baru seorang, dia
ambil sebahagian dari kekayaan. Kalau ramai-ramai yang naik, yang hati dan
perangai lebih kurang macam itu juga, habislah kekayaan negara diperebutkan
untuk kaum keluarga mereka saja atau ‘klik-klik’ mereka saja.
Lihatlah sejarah pemimpin yang
bertaqwa. Rasulullah S.A.W, ketika Siti Fatimah minta seorang rampasan perang
untuk dijadikan khadam pembantu rumah, ditolaknya permintaan itu. Sebagai ganti
dimintanya Siti Fatimah supaya berzikir Subhanallah 33 kali, Alhamdulillah 33
kali dan Allahu Akbar 33 kali sebelum tidur. Hingga jadilah Siti Fatimah
semiskin-miskin manusia tapi dia tetap sabar. Akhimya dia layak jadi penghulu
wanita syurga.
Sayidina Umar menampal dinding
rumahnya sendiri. Pakaiannya bertampung dan kasutnya yang koyak dijahit untuk
dipakai lagi, sedangkan kunci perbendaharaan dan kekayaan negara berada dalam
tangannya. Bila diketahui ada janda dan anak yatim kelaparan, segera ditanggung
seguni gandum untuk dihantar ke rumah rakyatnya itu. Khadamnya minta untuk
menanggung, tetapi tidak dibenarkan dengan katanya:
“Bukan
engkau yang akan menanggung dosaku di akhirat nanti.”
Ketika seekor kambing rakyatnya
mati, Sayidina Umar menangis kerana dirasanya kematian itu adalah kerana
kesalahannya. Begitulah taqwanya, sensitifnya dengan dosa. Sebab itu terkeluar
dari mulutnya kata-kata yang ajaib ini:
“Sekiranya
nanti (di akhirat) diumumkan semua orang masuk syurga, kecuali seorang,
maka aku rasa yang seorang itu ialah aku.”
Alangkah takutnya Sayidina Umar
dengan dosa-dosanya. Dirasanya dirinya penuh dengan dosa. Kesilapannya dengan
rakyat akan membuatkan dia menangis hingga berbekas aliran air mata itu pada
pipinya. Dia rasa dia tidak selamat, walaupun sudah diisytiharkan oleh
Rasulullah yang beliau termasuk 10 orang sahabat yang dijamin syurga.
Waktu pemerintahan Sayidina
Ali k.w, janda-janda dan fakir miskin selalu dapat bekalan makanan di pintu
mmah mereka. Tetapi mereka tidak tahu siapa yang meletakkan rezeki itu di situ.
Tidak terfikirlah oleh mereka Sayidina Ali yang memberinya kerana beliau pun
terkenal dengan kemiskinannya. Hingga bila Sayidina Ali wafat, bekalan-bekalan
itu terhenti. Maka fahamlah rakyatnya, Sayidina Ali-lah yang berjalan malam
pergi ke pintu-pintu rumah fakir miskin, anak yatim dan janda-janda untuk
hantar makanan. Sejak itu terkenal Sayidina Ali dengan panggilan bapa fakir
miskin dan janda.
Khalifah terus mewakafkan semua
hartanya untuk negara. Begitulah pemimpin yang bertaqwa. Takut mereka pada
dosa, membuatkan mereka menyeksa diri untuk rakyatnya. Harta rakyat tidak
disentuhnya takut kalau-kalau itu akan jadi sentuhan api neraka. Jadi, pada
mereka pemimpin adalah seolah-olah jadi kuda tunggangan yang sentiasa berlari
ke sana berlari ke sini untuk menunaikan kehendak orang ramai.
Sebab kalau jiwa tidak bersedia,
nafsulah yang akan menguasai dan merajai kita. Apakah nafsu kita sekarang nafsu
yang selamat, yakni nafsu mutmainnah? Kalau belum mengapa meminta untuk jadi
pemimpin negara, yang hukumnya fardhu kifayah sedangkan kalau benar-benar kita
insafi, permintaan itu hakikatnya, seolah-olah meminta api neraka dari Allah
S.W.T.
Rasulullah mengambil masa 13
tahun untuk mendidik iman dan taqwa para sahabat. Setelah 10 tahun kemudian
barulah baginda merancang pembangunan negara Islam kecil yakni Madinah.
Dibangunkan sekolah sebagai kilang mengeluarkan ilmuan yang bertaqwa,
penyambung dan pelapis perjuangan. Dibangunkan ekonomi dengan membuka pasar
Ansar dengan pengurusnya Sayidina Abdul Rahman bin Auf. Begitulah perjuangan
itu berkembang dan terus membesar hingga akhirnya 3/4 isi dunia menyerah diri
pada Islam.
Itulah cara memperjuangkan Islam yang
dibuat oleh Rasulullah. Dan itulah satu-satunya cara yang benar dan tepat.
Habis keriapa kita tidak mahu mencontohinya? Kenapa kita ada pandangan yang
sangat menyimpang dari apa yang dibuat oleh Rasulullah? Rasulullah pernah
ditawar untuk jadi raja tetapi baginda menolaknya sebab bukan cara itu mendidik
umat dan itu bukanlah cara yang tepat untuk memulakan satu perjuangan. Bukan
melalui istana atau melalui kerusi Perdana Menteri atau menteri-menteri lain.
Sedangkan pada masa itu ramai rakyat jelata masih belum bersedia untuk tunduk
pada hukum-hukum Allah yang terlalu asing buat mereka.
Konon kita terlalu bimbangkan
negara diambil orang, sebab itu kita mesti pertahankan. Kalau betul takut orang
asing memerintah negara ini, cara terbaik sekali bukannya kita bergaduh dan
berpecah belah sesama Islam, untuk berebut kerusi pemerintahan. Adalah
lebih baik menjadi penasihat kerajaan itu melaksanakan syariat, di samping
memandu pemerintah untuk mentadbir negara dengan baik serta berusaha
meng-Islamkan orang yang bukan Islam. Itukan lebih baik dan lebih menguntungkan
umat Islam. Tetapi kita tidak buat begitu. Kita hentam kerajaan umat Islam di
dunia hari ini dari belakang, kita hina dan buruk-burukkan hingga terpecahlah
umat Islam kepada dua kumpulan besar. Alangkah bahayanya perbuatan ini. Tetapi
kita tidak terfikir pun begitu. Kita berebut juga kerusi kerana ingin ambil
alih tampuk pemerintahan.
Sejauh mana kita membuang sistem hidup yahudi dan
nasrani didalam hidup kita? Kadang-kadang akhlak kita meniru cara hidup yahudi
dan nasrani.
Adakah perjuangan kita itu
benar-benar membawa umat yang cinta Islam itu kepada cara hidup Islam. Tetapi
jelasnya tidak begitu. Kita tidak didik mereka dengan iman dan taqwa, dengan
akhlak mulia, dengan kerja-kerja menegakkan cara hidup Islam dan dengan sistem
pentadbiran dan politik yang tepat dengan Islam. Kita hanya bersemangat politik
pilihanraya yang kotor, mencerca dan memfitnah satu sama lain. Kemudian kita
lagakan mereka sekampung. Hancui berkecai perpaduan umat. Kemudian kita
syarahkan perpaduan ummah, negara Islam, dunia Islam. Bila orang tanya mana dia
Islam itu? Tunggu! Tunggu hingga kita dapat kuasa memerintah negara.
Alangkah kejamnya perjuangan kita
itu. Kita bohongi masyarakat konon Islam tidak boleh bangun tanpa kuasa.
Padahal sebenarnya macam-macam boleh dibuat tanpa kuasa. Hingga kerana itu
terbiarlah rakyat dari hari ke hari, hidup dalam cara hidup yang tidak menentu.
Agamanya Islam, tetapi hidupnya tidak macam orang Islam yang hakiki. Sampai
bila hal ini mahu kita pertahankan? Apakah kita tidak takut satu hari
masyarakat akan sedar tentang penipuan ini? Dan mereka akan menentang kita dan
meninggalkan kita seorang diri?
Senjata untuk perjuangan Islam yang utama
ialah taqwa. Sebab dengan taqwa Allah akan bantu. Bila
Allah bantu, tiada kuasa apa lagi yang boleh mengalahkan kita. Pertolongan
Allah bermacam-macam bentuknya. Kalau dalam medan perang, ialah dengan
menurunkan malaikat beribu-ribu banyaknya untuk mengalahkan orang kafir. Tetapi
kalau di medan dakwah dan tarbiah Allah beri bantuan dengan cara lain pula. Antaranya:
1. Allah ilhamkan ilmu-ilmu yang bermanfaat, yakni
ilmu dalam cara menarik orang. ilmu dalam bertindak, ilmu untuk melaksanakan
ekonomi Islam, menegakkan kilang-kilang Islam, sekolah Islam, dan lain-lain
ilmu praktikal untuk mewujudkan Islam dalam setiap aspek kehidupan. Ilmu begini
telah Allah kurniakan pada umat Islam zaman dulu terutamanya di zaman para
sahabat dan para salafus soleh. Sebab itu mereka boleh membangun dan menawan
tiga perempat dunia walaupun kelulusan mereka tidak diiktiraf oleh mana-mana
universiti. Bangunan yang dibina oleh umat Islam, misalnya istana Al Hambra di
Sepanyol, tahan kukuh hingga kini, 700 tahun sudah, sedangkan binaan orang
sekarang baru 20 tahun sudah roboh. Itulah ilmu ilham yang diberi kepada orang
soleh. Ilmu yang datang langsung dari Allah, berdasarkan firman-Nya:
Terjemahan: Bertaqwalah
nescaya Allah akan mengajar kamumu
(Al
Baqarah: 282)
Begitu’ juga sistem perairan
dalam bangunan-bangunan yang dibina oleh umat Islam 700 tahun dulu. Hingga
kini, pakar sains dan teknologi tidak mampu menirunya. Misalnya salah satu paip
air dalam istana Al Hambra, yang boleh mengeluarkan air dengan sendirinya bila
masuk waktu sembahyang. Telah pemah diselidik oleh orang Barat untuk mengetahui
rahsianya. Hasil penyelidikan itu, paip itu rosak dan mereka tidak boleh
memperbaikinya semula, apalagi untuk membina yang baru Itulah ketinggian
teknologi orang soleh.
2. Ilmu firasat, yakni
rasa hati yang tepat hasil dari sifat taqwa. Ini amat perlu supaya pejuang
Islam dapat bertindak tepat pada waktu dan ketikanya dalam menghadapi ragam
musuh. Ilmu firasat juga penting untuk mendidik ahli-ahli yang
berbeza-beza sifat mazmumahnya. Supaya semuanya dapat dididik untuk jadi orang
soleh dan bertaqwa.
Itulah firasat namanya, satu rasa
hati yang kuat mendesak agar kita buat sesuatu yang kadangkala di luar logik
fikiran manusia. Ilmu inilah yang telah menguatkan perjuangan Islam, umat Islam
dulu. Mereka boleh serang musuh dengan cara yang membingungkan musuh. Tindakan
mereka seolah-olah mereka tahu rancangan musuh. Sebab itu musuh tidak boleh
buat apa-apa dengan mereka. Inilah yang dimaksudkan oleh Rasulullah dengan
sabdanya:
Terjemahan: Takutilah firasat orang mukmin kerana mereka melihat
dari cahaya Allah. (Riwayat
Tarmizi)
Tapi hari ini pejuang Islam
ketawa kalau kita cakap tentang hal-hal begini. Karut kata mereka. Tidak logik.
Tidak rasional. Dan lain-lain lagi. Kerana itulah perjuangan mereka macam
keretapi rosak enjinnya. Bunyinya kuat tetapi tidak bergerak-gerak. Akibat
menolak soal-soal kerohanian, konon hal-hal kerohanian boleh membuatkan orang
jumud dan ketinggalan zaman. Tetapi nampaknya tanpa kerohanianlah menyebabkan
perjuangan mereka lebih ketinggalan zaman. Di waktu kebangkitan Islam kian
memuncak, jemaah Islam ada yang makin malap dan kian dilupakan orang. Kalau
begitu, bukankah lebih baik iktiraf hal-hal kejiwaan dan kerohanian ini.
Pembentukan peribadi melalui perubahan hati yang
menitik beratkan IMAN & TAQWA adalah jalan utama kearah menegakkan
Daulah Islamiah
Betulkan
fahaman kita konon kalau takut-takutkan orang dengan dosa, dengan neraka, nanti
orang akan tinggal kemajuan dunia. Orang tidak membangun dan tidak membina
kemajuan dan tamadun. Sebab itu jangan tonjol-tonjolkan sangat menyebut
takutkan Allah, akhirat, syurga, neraka dan lain-lain hal ghaib yang berunsur
kerohanian. Ceramah, mesyuarat, rapat umum, tulisan, kertas kerja dan tindakan
kita hanya sebut Islam tetapi jarang dikaitkan dengan Allah, iman. taqwa,
syurga, neraka, akhirat, mati, kubur, hari hisab dan lain-lain lagi. Ini yang
berlaku pada jemaah Islam rata-rata di dunia hari ini.
Umat Islam dan pejuang Islam
sendiri rasa tidak yakin dan tidak ghairah dengan Allah, dengan Rasulullah,
dengan malaikat, dengan rijalullah, rijalulghaib, dengan mati, kubur, hari
kiamat, syurga, neraka. Pada pendapat mereka, kalau disebut-sebutkan sangat hal
itu orang akan lari sebab perkara itu ketinggalan zaman.
Soal cinta Allah, rindukan Allah,
malu pada Allah, takutkan Allah, tawakal, redha, sabar, syukur dan hina
diri pada Allah sangat jauh dari perbincangan mereka apalagi untuk dijadikan
amalan rohani mereka.
Tidak ada satu muktamar pun, khas
untuk fikir dosa dan kelemahan hubungan hati dengan Allah. Mereka hanya hendak
ambil kaedah-kaedah yang ada untuk selesaikan masalah dunia kini. Tetapi tidak
mahu ambil Allah, Rasulullah dan hal-hal ghaib semuanya sebagai kecintaan dan
matlamat hidup mereka. Inilah akibat orang yang berfikiran sekular pada
pemimpin perjuangan Islam.
Walaupun dia seorang ulama, tapi
fikirannya sekular. Islam itu ditafsirkan secara sekular maka terjadilah
pemisahan antara hukum Islam yang lahir dengan soal-soal Islam yang ghaib.
Mereka ambil yang logik pada mereka dan mengenepikan soal-soal yang tidak
terjangkau oleh logik akal. Kerana itu jadilah Islam itu seolah-olah tiada
kaitan dengan Allah, sebaliknya ia seolah-olah dijadikan satu ideologi, sesuatu
yang dicipta oleh otak manusia.
Ia mungkin tidak bercanggah
dengan Islam, tetapi oleh kerana perjuangan itu bukan dibuat atas dasar kerana
perintah Allah, atas dasar iman, atas dasar keyakinan kepada perkara-perkara
ghaib maka semua itu tidaklah jadi ibadah. Yakni tiada ganjaran pahala di
akhirat nanti. Di samping itu, bila amalan atau perjuangan itu tidak dikaitkan
dengan Allah, maka manusia tidak dapat menolak rasa ujub dan riak. Bila rasa
ini sudah bersarang di hati kita, akibamya kita terdorong mengata-ngata orang
dan menyalahkan orang lain kerana merasa diri bersih dan sudah baik. Bila ini
sudah jadi tabiat dan perangai kita, bukan Allah saja yang benci, nanti kita
akan dapati orang lari dan tinggallah kita seorang diri. Kalaupun ahli jemaah
tidak lari, bukan kerana sukakan kita tapi cuma suka lihat dan dengar bagaimana
kita pukul musuh atau memang hobinya suka mengata musuh.
Islam mesti dimulakan dengan iman
dan taqwa. Itulah cara Allah mendidik manusia melalui Al Quran, sebelum dan
sesudah menyatakan sesuatu hukum atau peraturan mesti Allah menyebut
soal-soal iman dan taqwa ini. Yakni takutkan Allah, azab neraka, syurga dan lain-lain
lagi. Lihat beberapa contoh:
Terjemahan: Wahai
orang beriman, hendaklah kamu takutkan Allah dengan sebenar-benar takut dan
jangan kamu mati melainkan dalam keadaan Islam. (Ali
Imran : 102)
Terjemahan: Wahai orang yang beriman, hendaklah kamu takutkan
Allah dan katakanlah dengan perkataan yang tegas, nescaya Allah akan membaiki
kerja-kerja kamu dan ampunkan dosa kamu. Barangsiapa takutkan Allah dan Rasul,
maka sesungguhnya dia mendapat kemenangan yang besar. (Al Ahzab : 71)
Terjemahan: Dan takutlah kamu akan suatu hari di waktu yang mana
seseorang tidak dapat membela seseorang yang lain sedikit pun dan begitu juga
tidak akan diterima suatu syafaat dan tebusan daripadanya dan tidaklah mereka
akan ditolong. (Al
Baqarah :48)
Lihatlah di dalam khutbah Jumaat.
Tidak sah khutbah itu jika tidak menyebut perkataan “ittakullah” (takutlah
Allah) Ini disebabkan menyebut “ittakullah” (takutlah Allah) adalah rukun
khutbah. Begitulah pentingnya peringatan itu, agar manusia takutkan Allah
sebagai pendorong untuk melaksanakan hukum-hakam Allah.
Demikianlah taqwa itu jadi syarat terpenting dalam menegakkan hukum Allah. Sebab itu Rasulullah SAW sebelum berperang selalu ingatkan tentera supaya yakin dengan Allah dan takutkan dosa. Jadi kalau kita hendak berjuang atas nama Islam, kita mestilah terima syarat ini dan melaksanakannya. Barulah betul, kita buat kerja Allah dan terhindar dari sikap memandai-mandai. Tetapi kalau kita perjuangkan Islam, dengan cara yang difikirkan oleh otak kita, ertinya kita berjuang kerana kita, bagi pihak kita, bukan kerana Allah dan bagi pihak Allah. Kalau ini berlaku, tidak ada apa lagi keistimewaan pada perjuangan itu kerana ia tandus dengan satu tenaga yang luar biasa yakni bantuan Allah. Bila Allah tidak bantu, dalam keadaan ekonomi meleset ini pula, ilmu dan sisitem hidup pun masih diceduk dari Yahudi / Nasrani. Tidak peliklah kalau nasib kita kini bagaikan ayam mati kelaparan di kepuk padi dan itik mati kehausan di dalam air. Malang seribu kali malang!
CIRI - CIRI PEJUANG ISLAM
TUJUAN
PERJUANGAN ISLAM
Saya Cuma sampaikan yang Haq, kalau ada yang bathil
kepunyaan saya, isteri saya dan anak-anak saya, maka saya ambil semula dulu
kini dan selamanya
No comments:
Post a Comment