IMAN & TAQWA ADALAH SENJATA UMAT ISLAM. DAPATKAN EBOOK PERCUMA BERTAJUK:- 3 RAHSIA AKBAR CARA MENDAPATKAN IMAN; RESEPI KEPADA KEJAYAAN DUNIA DAN AKHIRAT
Pedang
Al-‘Adbu
Pedang al-‘Adbu
bermaksud pedang yang tajam. Kemudian, nama pedang ini diberikan
kepada salah satu pedang Rasulullah s.a.w. Pedang ini adalah hadiah daripada seorang sahabat, Sayidin
Sa’ad Ibn Ubadah al-Ansari r.a. kepada Rasulullah s.a.w. sebelum Baginda berangkat
ke Perang Badar.
Pakar sejarah bersepakat menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w. telah menggunakan
pedang ini dalam Perang Badar di samping mengenakan baju perisainya, Zatul
Fudhul. Dalam Perang Badar, Rasulullah s.a.w.
telah memperoleh Pedang Zul Faqar daripada tentera Muslimin melalui harta
rampasan perang ketika menentang tentera Musyrikin.
Pada suatu hari, Rasulullah s.a.w. membawa Perang
al-‘Adbu dan juga Pedang Zul Faqar untuk menentang kaum Musyrikin dalam Perang
Uhud. Kemudian, Baginda memberikan Pedang Zul Faqar kepada Sayidina Ali r.a.
untuk menentang pihak musuh pada waktu itu. Pedang ini terus berada di tangan
Sayidina Ali r.a. dalam pertempuran menentang tentera Musyrikin sehingga beliau
kembali ke Madinah al-Munawwarah.
Setelah Sayidina Abu Bakar r.a. diangkat menjadi
khalifah, beliau pernah berkata, “Segala perlatan perang Rasulullah s.a.w.,
kasut dan haiwan hendaklah diserahkan kepada Sayidina Ali r.a.
Ketika Sultan Salim I menguasai wilayah Mesir, beliau
memerintahkan agar sebahagian daripada senjata dan peninggalan Rasulullah
s.a.w. yang sebelumnya berada di Kaherah dipindahkan ke Istanbul, Turki serta
ke tempat-tempat penyimpanan peninggalan Baginda yang lain.
Namun begitu, hingga hari ini, masih ada lagi
sebahagian kecil peninggalan Rasulullah s.a.w. yang masih tersimpan dan dijaga
di Masjid Sayidina Husain r.a. antaranya beberapa helai rambut, potongan baju,
alat celak mata dan potongan tongkat Rasulullah s.a.w.
Imam al-Muqrizi menyebutkan bahawa gudang senjata
Istana Fatimiah yang terletak di Kota Kaherah menyimpan beberapa pedang,
antaranya Pedang Zul Faqar, perisai Sayidina Hamzah r.a. dan pedang Sayidina
Husain r.a. Pedang al-‘Adbu pula masih tersimpan dengan baik di Masjid Sayidina
Husain r.a., Kaherah, Mesir hingga hari ini.
Tiada bukti yang menyatakan bahawa pedang Sayidina
Husain r.a. berada di Istanbul pada hari ini. Hal ini diketahui apabila kajian
dibuat dan juga menyoal beberapa orang yang memegang amanah sebagai penjaga
barangan Rasulullah s.a.w. di Masjid Sayidina Husain r.a. Namun, akhirnya
terbukti bahawa pedang yang berada di Masjid Sayidina Husain r.a. itu adalah
Pedang al-‘Adbu yang telah disimpan oleh para imam masjid berkenaan.
Buat pertama kali, Pedang al-‘Adbu diperkenalkan oleh
Syeikh Hilmi ‘Arafah di Masjid Sayidina Husain r.a. pada tahun 1972 bersamaan
1392 Hijrah. Beliau mendapat wasiat daripada ayah dan datuknya untuk menjaga
pedang warisan itu. Mereka sekeluarga mendapat kepercayaan untuk menjaga
barangan peninggalan Rasulullah s.a.w.
Pedang al-‘Adbu yang disimpan di Masjid Sayidina
Husain r.a. ini mempunyai ciri dan nilai yang tersendiri. Apabila melihat
kepala kedua-dua mata Pedang al-‘Adbu, jelas terdapat bekas asahan dan sedikit
bengkok pada bahagian atas pedang ini. Namun begitu, bentuk pedang ini adalah
sama dengan pedang-pedang pada zaman awal Islam.
Pintu masuk ke bilik simpanan pedang Al Adbu di Masjid Saidina Hussein R.A.
Kini pedang Al Adbu disimpan didalam Masjid Saidina Hussein R.A. di Kaherah, Mesir
Kajian daripada Ahli Sejarah
Pertama
. Dr.
Sa’ad Mahir membuat kesimpulan bahawa pedang Sayidina Husain r.a. yang
dikatakan berada di gudang senjata Istana Fatimiah dan didapati hilang daripada
koleksi pedang Rasulullah s.a.w. di Istanbul adalah Pedang al’Adbu.
. Pernyataan Dr. Sa’ad Mahir dalam akhbar
al-Ahram, 20 September 1976 bersamaan dengan 26 Ramadhan 1396 Hijrah:
“Berkat rahmat dan taufik
Allah S.W.T. yang masih memberikan saya kesempatan untuk hidup sehingga saya
dapat menjaga keaslian peninggalan sejarah Nabi Muhammad s.a.w. Kementerian
Wakaf telah meminta saya untuk menyimpan segala peninggalan sejarah Nabi s.a.w.
yang berada di Makam Sayidina Husain r.a. Saya juga diberi kesempatan untuk
mempelajari dan meneliti kembali beberapa peninggalan Nabi s.a.w. yang belum
saya ketahui sebelum ini seperti pedang yang berada di Masjid Sayidina Husain
r.a. dan yang lainnya.
Hal ini disebabkan kurangnya
peralatan canggih yang dapat menentukan ciri-ciri peninggalan sejarah. Bermula
dari sebuah lembaga arkeologi yang bersedia untuk membantu saya menjalankan
penyelidikan dalam memastikan ciri-ciri Pedang al-‘Adbu. Kemudian, saya baru
memulakan penelitian terhadap pedang ini setelah mendapat izin daripada
Kementerian Wakaf. Saya berbesar hati apabila mendapat penghormatan untuk
meneliti pedang berkenaan.
Dalam penelitian ini, saya
menggunakan dua metode, iaitu metode arkeologi dan metode sejarah. Dengan
kedua-dua metode ini, saya akan dapat menguatkan lagi alasan-alasan yang sesuai
dengan fakta dan logik. Bagi sesiapa yang ingin menulis tentang kisah pedang
Rasulullah s.a.w., dia hendaklah mempelajari dan mengamati pelbagai jenis
peninggalan Rasulullah s.a.w. tersebut sesuai dengan buku-buku sejarah serta
sumber lainnya menurut aspek sejarah yang mendukung.
Sementara itu, jika
ingin meneliti daripada aspek arkeologi dan seni, dia hendaklah
mempelajari sejarah pedang-pedang pada zaman Rasulullah s.a.w. dan awal zaman
Islam secara umumnya, yang dilihat daripada bahan-bahannya, cara dan tempat
pembuatan serta ciri-cirinya, sebagaimana yang telah dilakukan oleh Hasan
al-Tuhami, wakil Perdana Menteri.”
Kedua
. Sebahagian ahli sejarah menyatakan bahawa peninggalan pedang tersebut adalah milik keturunan Ibrahim Bainabi’. Malah, ada riwayat yang menyatakan bahawa Bani Ibrahim yang mendapat pedang ini daripada nenek moyang mereka secara turun-temurun hingga zaman Rasulullah s.a.w.
. Sebahagian ahli sejarah menyatakan bahawa peninggalan pedang tersebut adalah milik keturunan Ibrahim Bainabi’. Malah, ada riwayat yang menyatakan bahawa Bani Ibrahim yang mendapat pedang ini daripada nenek moyang mereka secara turun-temurun hingga zaman Rasulullah s.a.w.
Pada abad ke-7 Hijrah, seorang Arab di
Mesir yang berasal daripada keturunan Bani Hana telah memberi barang
peninggalan Rasulullah s.a.w. ini daripada Bani Ibrahim. Kemudian, barang
peninggalan ini telah dipindahkan ke Mesir. Untuk keperluan barang peninggalan
ini, dia membangunkan sebuah tempat khas yang diberi nama Ribat al-Athar.
Ibnu Daqmaq menyebutkan tempat ini dengan
nama ar-Ribath al-Shaby al-Tajy, yang dikaitkan dengan pemiliknya, al-Sohib
Tajuddin, yang kini dikenali dengan nama Atharun Nabi (Peninggalan Nabi s.a.w.)
Pada abad ke-11 Hijrah, Imam Sayuti
mengutarakn tentang Ribath yang mana tempat ini masih dipenuhi orang-orang yang
sembahyang dan para pengunjung sehingga keadaan negara berubah menjadi
kacau-bilau. Untuk mengelakkan barang peninggalan Rasulullah s.a.w. dicuri,
akhirnya ia dipindahkan ke tempat yang selamat.
Seorang ahli sejarahwan, Hasan Ibn Husain
yang dikenali dengan nama Ibnu Thalun, menyatakan bahawa Sultan al-Ghuri telah
membina sebuah kubah yang berhadapan dengan sekolah arkeologi yang dimilikinya.
Ada riwayat yang menyatakan bahawa barang peninggalan Rasulullah s.a.w. berada di dalam Kubah al-Ghuri sealam tiga abad lamanya (sampai tahun 1275 Hijrah). Kemudian, barang peninggalan Rasulullah s.a.w. itu telah dipindahkan ke Masjid Sayidah Zainab r.a. sebagaimana kata Mahmud al-Bablawi. Dia menyatakan bahawa barang peninggalan Rasulullah s.a.w. tersebut telah berada di dalam Kubah al-Athar (sampai tahun 1275 Hijrah).
Setelah itu, barang peninggalan Rasulullah
s.a.w. dipindahkan ke gudang barang-barang antic di Qal’ah dengan diarak oleh
orang awam. Barang peninggalan ini berada di sini hingga tahun1304 Hijrah.
Kemudian, dipindahkan ke Dewan Umum Wakaf. Pada tahun 1305, dipindahkan ke
Istana Abidin. Namun, atas perintah Khudaiwi Taufiq Pasya, barang peninggalan
Rasulullah s.a.w. itu dipindahkan ke Masjid Sayidina Husain r.a.
Mahmud al-Bablawi juga menyatakan bahawa
dalam cadangannya:
“Peninggalan bersejarah itu masih terus
dijaga dan disimpan di dalam almari “al-Makan” hingga Khudaiwi Abbas Hilmi II
memerintahkan agar dibina sebuah ruangan khas untuk menempatkan barang
peninggalan Rasulullah s.a.w. tersebut. Akhirnya, lokasi ruangan itu berada di
sebelah timur Masjid Sayidina Husain r.a. dan di sebelah selatan dinding kubah
masjid hingga sekarang.”
Sejarah Pedang al-‘Adbu telah diketahui secara sahih oleh Ustaz al-Tuhami, wakil Perdana Menteri. Beliau menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w. telah memberikan pedang ini kepada Sayidina Ali r.a. dan seterusnya beliau memberikan kepada anaknya, Sayidina Husain r.a. Oleh yang demikian, jelaslah bahawa Pedang al-‘Adbu adalah pedang yang disimpan di gudang senjata Istana Fatimiah pada ketika itu.
Kisah Rasulullah S.A.W.
Pada suatu ketika, Rasulullah s.a.w. memperkenalkan
Pedang al-‘Adbu kepada para Sahabatnya, lalu Baginda berkata, “Siapakah yang
ingin berperang dengan menggunakan hak pedang ini?”. Kemudian Baginda ditanya,
“Apakah hak pedang ini, wahai Rasulullah?”. Jawab Baginda, dia hendaklah
bertempur dengan pedang ini sampai bengkok atau melengkung.
Akhirnya, seorang sahabat yang bernama Sayidina Abu
Dujanah r.a. yang terkenal dengan pengikat kepala berwarna merah, telah dipilih
untuk menggunakan pedang tersebut. Kemudian, beliau pun pergi berperang untuk
menentang kaum Musyrikin dalam Perang Uhud.
Apabila Pedang al-‘Adbu itu melengkung, beliau akan mengasahnya semula
di atas batu. Dengan cara inilah beliau berperang sehingga Allah S.W.T.
akhirnya memberikan kemenangan buat kali kedua kepada tentera Islam dalam
Perang Uhud.
Daripada Anas dan Tabrani daripada Ubadah Ibn Nu’man dan Ishak Ibn
Rahawiyah dan al-Bazzar daripada Sayidina Zubair Ibn Awwam r.a. mereka pun
berkata, “Rasulullah s.a.w. memperlihatkan sebilah pedang di hari Uhud, lalu
mereka pun mengangkat tangan. Setiap orang berkata, “Saya wahai Rasul!”.
Rasulullah s.a.w. bersabda, “Siapakah yang akan mengambil pedang ini dan
menunaikan haknya?”. Maka ketika itu, beberapa orang Sahabat pun berdiri untuk
mengambil pedang tersebut. Namun, Rasulullah s.a.w. enggan memberi kepada
mereka.
Pada suatu ketika, Rasulullah s.a.w. menunjukkan Pedang al-‘Adbu. Lalu
Sayidina Umar r.a. memintanya daripada Baginda, namun Baginda enggan memberi
kepadanya. Kemudian, Sayidina Zubair r.a. pula meminta pedang berkenaan, namun
Baginda tetap enggan memberi kepadanya.
Daripada Qatadah Ibn Nu’man telah meriwayatkan bahawa Sayidina Ali r.a.
berdiri lalu meminta Pedang al-‘Adbu, lalu Rasulullah s.a.w. berkata “Duduklah
wahai Ali!”. Baginda pun bersabda kembali, “Siapakah yang akan mengambil pedang
ini dan menunaikan haknya? Lantas Sayidina Abu Dujanah r.a. bangkit dan
berkata, “Wahai Rasulullah s.a.w., apakah hak pedang ini?”. Rasulullah s.a.w.
pun berkata, “Kamu hendaklah membunuh musuh dengan pedang ini sehingga
bengkok.”
Abu Dujanah pun berkata, “Wahai Rasulullah s.a.w! Akulah yang akan
mengambil pedang ini dan menunaikan haknya.” Lalu Rasulullah s.a.w. berkata,
“Kalau kamu, jika kuberikan pedang ini kepadamu, maka kamu akan bertempur di
posisi belakang.” Lalu Abu Dujanah berkata, “Tidak, wahai Rasulullah!”
Akhirnya, Rasulullah s.a.w. pun memberikan Pedang al-‘Adbu kepada beliau.
Kemudian, beliau berjalan dengan lagak sombongnya. Lantas Rasulullah
s.a.w. terus berkata, “Sesungguhnya berjalan sedemikian adalah dimurkai Allah
S.W.T. kecuali di tempat ini.”
Sayidina Zubair r.a. berkata, “Ketika Rasulullah s.a.w. memberikan
Pedang al-‘Adbu kepada Abu Dujanah r.a. sebenarnya aku juga pernah meminta
pedang itu, namun Baginda enggan memberi kepadaku. Aku adalah anak Sofiyyah, ibu
saudara Rasulullah s.a.w. Aku telah berdiri untuk meminta pedang tersebut
sebelum Abu Dujanah r.a. berbuat demikian. Tetapi akhirnya, Baginda memberikan
pedang itu kepada Abu Dujanah r.a.”
Sayidina Zubair pun berkata, “Abu Dujanah r.a. telah membunuh
orang-orang Musyrikin yang beliau temui, dan juga telah berjaya
mengucar-kacirkan kekuatan pihak lawan.”
Akhirnya, mereka berdua bertemu dan saling melancarkan serangan ke atas
kaum Musyrikin dalam Perang Uhud. Pertempuran di medan perang bertambah sengit
apabila tentera Musyrikin menyerang bertubi-tubi ke atas Abu Dujanah dan
tentera Islam. Namun, serangan tentera Musyrikin telah berjaya dipatahkan. Abu
Dujanah membalas serangan terhadap tentera Musyrikin hingga banyak musuh
terkorban di tangan beliau.
Ibnu ‘Uqbah pernah menyatakan bahawa Ka’ab Ibn Malik r.a. berkata,
“Seorang dalam kalangan Musyrikin keluar menuju ke arah orang-orang Islam
sambil berkata, “Berkumpullah kalian seperti kambing-kambing sembelihan.”
Tiba-tiba seorang dalam kalangan orang Islam berdiri dan mahu menentang
tentera Musyrikin itu sambil mengangkat pedangnya. Aku pun berangkat pergi
hingga aku berada di belakang Abu Dujanah r.a.
Daripada pengamatanku, aku dapat merasakan bahawa orang kafir lebih baik
dan lebih sistematik pertahanannya. Namun, aku masih tetap menyaksikan
kedua-duanya sehingga mereka bertempur di medan perang. Akhirnya, Abu Dujanah
r.a. berjaya menikam bahu orang kafir itu dan melibaskan pedangnya sehingga
terkena kedua-dua pangkal paha si kafir tersebut. Dengan semangat juang yang
tinggi, beliau berjaya memecahbelahkan kekuatan pasukan lawan. Akhirnya,
tentera Islam itu memperlihatkan wajahnya yang sebenar sambil berkata, “Wahai
Ka’ab! Bagaimanakah kamu menyaksikan perang ini? Aku adalah Abu Dujanah r.a.”
Sayidina Zubair r.a. berkata, “Aku melihat Abu Dujanah membawa kepala
Hindun binti Utbah dan aku pun berkata kepadanya, “Aku kagum akan segala
usahamu, tetapi mengapakah kamu membunuh seorang wanita?” Lalu jawab Abu
Dujanah, “Wanita itu telah memanggil, “Wahai batu! Namun, tidak ada seorang pun
mempedulikannya.”
Dalam versi lain disebutkan, “Apabila aku melihat seseorang yang
membuatkan orang-orang Islam marah, aku akan menghadapinya serta menyerangnya
dengan pedangku.” Ternyata dia adalah seorang wanita. Aku tidak sedap hati
untuk menyerang wanita yang tiada penolongnya dengan pedang Rasul ini. Aku
berkata, “Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui.”
Latar Belakang Sayidina Abu Dujanah r.a.
. Beliau adalah seorang yang berani di medan perang
. Seringkali memakai pengikat kepala berwarna
merah ketika berperang
. Pengikat kepalanya menjadi sebutan dalam
kalangan orang Arab pada waktu itu.
Pedang al-‘Adbu
a) Mata
pedang diperbuat daripada besi waja
b) Mempunyai beberapa lubang kecil yang sangat tajam.
c) Sarung
pedang diperbuat daripada kayu yang dilapisi kulit.
d) Terdapat
hiasan yang diperbuat daripada tembaga yang siap diukir di bahagian atas dan bawah pedang.
e) Hujung
sarung pedang dihiasi dengan tinta emas.
f) Tertera lisan Arab “Muhammad Rasulullah daripada
Sa’ad Ibn Ubadah” yang panjangnya
kira-kira 3.5 sm pada salah satu mata pedang.
Tahukah Anda?
. Pedang ini dinamakan sebagai al-‘Adbu kerana mempunyai beberapa lubang
kecil yang sangat tajam setelah diasah oleh Sayidina Abu Dujanah r.a. setiap
kali pedang ini disaluti darah musuh.
. Mata Pedang al-‘Adbu terdapat bekas asahan dan sedikit bengkok pada
bahagian atas pedang.
Info
Kini Pedang al-‘Adbu disimpan di Masjid Sayidina Husain r.a, Kaherah,
Mesir.
No comments:
Post a Comment