Taburan
Emas
Hadis 3
Diriwayatkan daripada Thalib bin Hujair, daripada
datuknya (yakni datuk dari sebelah ibunya yang bernama Mazidah ban Jabir atau
bin Malik) r.a, beliau berkata: “Rasulullah
SAW memasuki Makkah pada hari pembukaannya dan di pedang Baginda terdapat emas
dan perak, “Kata Thalib, “Aku bertanya (Hud berkenaan perak), lalu Hud
menjawab, ‘Adalah hujung hulu pedang Rasulullah SAW dibuat daripada perak.”
Tafsiran Hadis 3
Sahabat Nabi bernama Mazidah r.a. menceritakan dalam
hadis diatas bahawa pada pedang Nabi SAW terdapat hiasan emas dan perak.
Kelihatannya kenyataan didalam hadis ini bercanggah dengan penerangan yang
dikemukakan sebelum ini iaitu tidak harus menghiasi pedang dengan emas.
Para Ulama menjawab, hadis ini darjatnya adalah daif
dan jika ditakdirkan sahih sekalipun, maka maksud emas didalam hadis diatas
adalah saduran atau celupan yang tidak dapat dipisahkan lagi apabila diletakkan
keatas api (kerana terlalu sedikit)
Saduran itu bukanlah Nabi SAW yang membuatnya dan
bukan juga Baginda yang menyuruh melakukannya, akan tetapi Baginda memperolehi
pedang itu dalam keadaan telah disadur.
Pengajaran Hadis 3
Keharusan menggunakan peralatan yang disadur dengan
emas yang sedikit. Menurut Mazhab Syafi’I, menyadur barang atau peralatan
dengan emas atau menyuruh agar disadurkan dengannya, hukumnya haram.
Namun jika barang itu diperolehi dalam keadaan
telah disadur, harus menggunakannya dengan syarat saduran itu sedikit (iaitu
tidak dapat dipisahkan lagi emas daripada barang yang disadur walaupun diletakkan
diatas api)
No comments:
Post a Comment