IMAN & TAQWA ADALAH SENJATA UMAT ISLAM. DAPATKAN EBOOK PERCUMA BERTAJUK:- 3 RAHSIA AKBAR CARA MENDAPATKAN IMAN; RESEPI KEPADA KEJAYAAN DUNIA DAN AKHIRAT
PEDANG
AL-MIKHDAM
Antara nama-nama pedang Nabi s.a.w ialah al-Mikhdam.
Pedang ini adalah kepunyaan al-Harith bin Abi Syamir al-Ghassani, Raja Ghassan.
Dalam bahasa Arab, kalimah Mikhdam ialah al-Qathi’,
yang bermaksud penikam atau pemotong.
Pedang al-Mikhdam ini dinisbahkan kepada Sayidina Ali Zainal Abidin r.a.
Diriwayatkan daripada Sayidina Ali Ibn Abi Thalib r.a bahawa pada suatu
hari, beliau berkata kepada anaknya, Sayidina Hasan r.a, “Rasulullah s.a.w
memerintahkan aku supaya mewasiatkan buku-buku dan senjata-senjataku kepada
kami sebagaimana Rasulullah s.a.w mewasiatkan barang-barang ini kepada
saudaramu, Sayidina Husain r.a apabila ajal menjemputmu.”
Kemudian, Sayidina Hasan r.a menyerahkan barang-barang ini kepada
saudaranya, Sayidina Husain r.a. Lalu beliau berkata, “Rasulullah s.a.w telah
mewasiatkan benda-benda ini kepadamu, maka hendaklah kamu memberikan
barang-barang ini kepada anakmu, Sayidina Ali Zainal Abidin r.a.”
· Panjang
pedang berukuran 97 sm, beratnya 990 gm (1, 904 gm berserta sarung pedang)
· Hulu
pedang dan penyilangnya diperbuat daripada besi, dihiasi dengan corak bunga
keemasan
· Bilah
pedang melengkung.
· Sarung
pedang berkulit hitam, panjangnya berukuran 90 sm.
· Kancing pada sarung pedang berwarna perak.
Kisah Rasulullah S.A.W
Pada suatu hari, Rasulullah s.a.w mengutuskan Sayidina
Ali r.a bersama 1,500 orang tentera Islam, 100 orang penunggang unta dan 50
orang penunggang kuda untuk menghancurkan berhala “Lathi” di daerah Fals.
Akhirnya, mereka berjaya menawan musuh mereka dan mengambil binatang ternakan.
Antara yang ditawan oleh tentera Islam termasuklah seorang perempuan yang
bernama ‘Ada Ibn Hatim, yang pernah melarikan diri ke negeri Syam.
Malah, barangan lain yang berjaya dirampas
oleh tentera Islam ialah tiga bilah pedang dan tiga baju perisai yang
diletakkan di dalam almari berhala. Tiga bilah pedang ini sangatlah masyhur
dalam kalangan bangsa Arab pada waktu itu. Kemudian, Rasulullah s.a.w mengambil
dua daripada tiga bilah pedang tersebut. Kedua-dua pedang itu adalah ar-Rusub
dan al-Mikhdam.
Ada juga riwayat mengatakan bahawa pada
tahun ke-8 hijrah yang merupakan ‘Amul Fath, Nabi s.a.w keluar dari Madinah
lalu mengutus Ali bin Abi Thalib r.a kepada patung berhala Manat. Kemudian, Ali
menghancurkannya dan mengambil apa-apa yang ada padanya. Lalu Ali
menyerahkannya kepada Nabi s.a.w.
Antara benda-benda yang diambil daripada
berhala itu ialah dua bilah pedang yang pernah dihadiahkan al-Harith bin Abi
Syamir al-Ghassani, Raja Ghassan kepada berhala itu. Salah satu pedang itu
bernama Mikhdam. Muhammad bin Habib al-Hasyimi berkata: Berhala itu adalah
al-Muntobiq, milik suku as-Sulaf, Ak dan Asy’ariyyin, yang diperbuat daripada
tembaga. Dari dalamnya keluar suara yang tidak pernah didengar seumpamanya.
Ketika berhala itu dihancurkan, sebilah pedang telah ditemui. Maka Rasulullah
s.a.w pun memilihnya.
Latar Belakang Sayidina Ali Zainal Abidin
Ibn Husain r.a
· Dilahirkan di Madinah al-Munawwarah pada
tahun 38 Hijrah.
· Meninggal dunia pada tahun 94 Hijrah.
· Dikebumikan di Baqi’.
· Menjadi “suri teladan” dalam hal
kemuliaan, ketaatan, kesabaran dan
kedermawanan.
Pedang
Al-Mikhdam
Syair Al-Mikhdam
Antarah bin Syaddad berkata:
Maksudnya:
Maka aku menikamnya
dengan tombak lalu mengalahkannya dengan Pedang al-Mikhdam yang tajam
diperbuat daripada besi murni.
Hatim at-To’I berkata:
Maksudnya:
Engkau melihat tombak, anak panah dan perisainya serta Pedang
al-Mikhdam yang tajam ini.
Yang Terbunuh oleh Pedang Nabi S.A.W
Daripada Abu Hurairah r.a, beliau
berkata: Rasulullah s.a.w bersabda:
Maksudnya:
Allah sangat murka terhadap orang
yang dibunuh oleh seorang utusan Allah dalam perang fi sabilillah.
Daripada Ibnu Mas’ud r.a, beliau
berkata: Rasulullah s.a.w bersabda:
Maksudnya:
Manusia yang paling berat azabnya
pada hari kiamat adalah orang yang dibunuh oleh seorang nabi, atau orang yang
membunuh nabi, imam yang sesat, dan sebahagian pelakon.
Allah S.W.T sangat murka kepada orang yang dibunuh oleh Nabi s.a.w
sebab Baginda diutus oleh Allah S.W.T sebagai rahmat bagi seluruh alam dan
mengeluarkan mereka daripada kegelapan kepada cahaya. Maka tidak ada yang
dibunuh oleh seorang nabi melainkan orang yang sangat buruk, sangat zalim,
tidak sempurna penyebaran cahaya dalam kalangan manusia melainkan dengan
melenyapkannya.
Yang tertulis dalam kitab-kitab sirah ialah Nabi s.a.w membunuh
secara langsung seorang daripada kalangan kaum Musyrikin, iaitu Ubay bin
Khalaf. Nabi s.a.w menikamnya dengan pisaunya, lalu dia mati akibat tikaman
itu. Peristiwa itu terjadi dalam Perang Uhud.
Rasulullah s.a.w adalah rasul kemanusiaan, manusia ideal yang
benar-benar sempurna. Baginda percaya bahawa pedang bukanlah cara untuk
menyebarkan Islam dan kekerasan bukanlah kaedah dakwah kepada kebenaran.
Riwayat hidup Baginda penuh dengan pelbagai episod pemaafan dan pengampunan
bagi setiap orang yang memusuhi, memerangi dan menghalangi jalannya untuk
meninggikan kalimah Allah disebabkan permusuhan peribadi atau kesempitan akal
dalam menerima hidayah.
Ibnu Mas’ud r.a berkata: Seolah-olah aku melihat Nabi s.a.w
mengisahkan tentang seorang nabi yang dipukul oleh kaumnya sehingga berdarah
sambil menghapuskan darah daripada wajahnya lalu Baginda berdoa:
Maksudnya:
Ya Allah,
ampunilah kaumku, sesungguhnya mereka tidak mengerti.
Inilah Nabi s.a.w yang telah mengalahkan musuh-musuhnya daripada
kaum kafir Quraisy pada hari Fathu Makkah. Mereka tunduk di bawah naungan pedang
Baginda. Lalu Baginda bertanya:
Maksudnya:
Menurut kalian,
apakah yang akan aku lakukan terhadap kalian?
Mereka menjawab, “Sesuatu yang baik kerana kamu adalah saudara
yang pemurah dan anak saudara yang pemurah.”
Nabi s.a.w bersabda:
Maksudnya:
Pergilah, kamu semua bebas!
Dalam sirah Nabi s.a.w bersama para musuhnya ini, terdapat bukti
yang jelas dan hujah yang kuat untuk menolak dakwaan para musuh Islam yang
mengatakan bahawa Islam adalah agama yang ditegakkan dengan pedang dan
bergantung kepada kekerasan dalam menyebarkan ajarannya. Tuduhan itu merupakan
fitnah yang dibantah dan disangkal oleh sirah Nabi s.a.w yang mulia.
Adapun pedang yang tegak di sisi kebaikan Baginda dan sifat
pengasihnya, bukanlah maksud yang utama. Ia hanyalah satu sisi sahaja, bukan
unsur terpenting dan tidak diambil kira. Ia ibarat penjaga yang berdiri di
belakang harta yang sangat bernilai, yang mengawalnya daripada sasaran pencuri.
Pada risalah-risalah yang lalu, Allah
S.W.T yang memberi pengajaran kepada orang-orang yang derhaka dan mengazabkan
mereka. Sementara pada risalah Islam, peranan itu diserahkan kepada Nabi s.a.w
dan para pengikutnya yang beriman agar setiap orang Mukmin, di mana-mana pun
dapat berperanan dalam memelihara “tanaman” yang ditanam oleh Nabi s.a.w. Di
sana terdapat isyarat bahawa risalah ini memang ditujukan kepada seluruh
manusia dan manusia juga ikut serta untuk memelihara dan menegakkannya.
Sila klik BAJU PEDANG Al - Mikhdam
Sila klik BAJU PEDANG Al - Mikhdam
No comments:
Post a Comment